۱- از نظر بهره هوشی در محدوده بین ۷۰ – 84 حد فصل یک یا دو انحراف معیار پایین تر از میانگین قرار گرفته و دارای عملکرد ضعیفی هستند .
۲- آنها تنها در حیطه ی تحصیلی دارای عملکرد محدودتر و ضعیف تر نسبت به همسالان خود هستند .
۳- دیرآموزان در سایر رفتارهای انطباقی فاقد هر گونه نقص قابل ملاحظه اند .
۴- این کودکان نیز مثل همسالان خود دارای تفاوت های فردی در حیطه های مختلف رفتاری اند .
۵- ۱۰ درصد جامعه ی کودکان مدرسه رو را تشکیل می دهند و به علت عملکرد ضعیف تحصیلی در کلیه دروس شناسایی می شوند .
۶- از نظر ظاهری : قد ، وزن ، تفاوتی با همسالان خود ندارند . در نتیجه نمی توان از این طریق به مشکل آنها پی برد .
۷- در مهارت های حرکتی درشت ، تفاوت قابل ملاحظه ای با همسالان خود ندارند .
ولی از نظر مهارت های حرکتی ظریف : نخ کردن ، نوشتن ، بریدن و … به آنها تفاوت دارند . . مثلاً در نخ کردن ، نخ را با سطح زیادی از دو انگشت گرفته و زمان عبور دادن از مهره با مشکل مواجه می شوند .
۳- در سایکو موتور یا مهارت های حسی – حرکتی دچار نوعی کندی هستند . کارهای شخصی خود را با کندی انجام می دهند و همیشه دفتر و کتاب هایشان پهن است .
۴- اکثریت آنها تأخیری جدی در رشد کلامی و حرکتی دارند . به عبارتی با بررسی رشد متوجه می شویم تأخیر رشد کلامی و حرکتی داشته اند و دیرتر از بقیه همسالان روند رشد را طی کرده اند .
۵- درجاتی از آسیب مغزی یا بدکاری مغزی را در آنها شاهدیم .
۶- در حافظه دیداری و شنیداری مشکلات جدی دارند . در نتیجه این مسئله می تواند دلیل اساسی مشکلات دیکته نویسی آنها باشد . در واقع نمی توانند یک عبارت را کامل در ذهن خود نگه دارند .
۷- دیرآموزان در ترکیب حروف یا به عبارتی در ترکیب صامت و مصوّت و ساختن کلمه مشکلات اساسی دارند . یا زمانی که یک کلمه ی ساده ی دو بخشی را بخش می کنند بعد از گفتن بخش اول ، بخش دوم را فراموش می کنند .
به همین علت در زمان گفتن دیکته اگر یک کلمه بصورت حرف به حرف یا صدا کشی به آنها گفته می شود ، آن را می نویسند در غیر این صورت در اکثر موارد از نوشتن درست ناتوان می مانند . در واقع آنها ممکن است در تشخیص جزء به کل مشکل داشته باشند .
۸- این گونه کودکان زمانی که دیکته از یک درس یا بدون کلمات خارج از کتاب گفته می شود عملکرد بهتری نشان می دهند تا تلفیقی از چند درس و یا همراه با کلمات خارج از کتاب .
۹- بعد از انجام بخشی از تکالیف ، احساس خستگی و بی حوصلگی کرده و به بهانه های مختلف از ادامه کار طفره می روند . این عامل باعث نصیحت ، تذکر و نهایتاً سروصدای والدین را به دنبال دارد .
۱۰- بیشتر این کودکان از اعتماد به نفس و خودپنداره پایینی برخوردارند . به نوعی دچار درماندگی آموخته شده هستند و خودشان را باور ندارند .
۱۱- اغلب آنها در انتقال پیام معلم یا مسئولین مدرسه یا بیان اتفاقات داخل کلاس به والدین دچار مشکل هستند . یا در واقع فراموش می کنند .
۱۲- در پایه های دوم و سوم ، در جمل سازی و تشخیص افعال متناسب با فاعل جمله ، مشکلات اساسی دارند .
۱۳- به علت نقص توجه یا محدودیت حافظه کوتاه مدت ، یک کلمه را در اولین خط ، درست خوانده یا نوشته ولی همان کلمه را در قسمت های دیگر متن ، اشتباه نوشته یا می خواند .
۱۴- در پردازش اطلاعات ، ضعف داشته که علت اساسی آن می تواند بدکاری نظام عصبی مرکزی باشد .
، ,های ,یک ,دارند ,همسالان ,کودکان ,همسالان خود ,در واقع ,از نظر ,می دهند ,می کنند ,مشکلات اساسی دارند
درباره این سایت