محل تبلیغات شما

مقدمه

انسان از زمانی که به این فکر افتاد که اثری پایدار ازخود بجای بگذارد و بادیگران تبادلاتی عمیق برقرارکند موضوع  نوشتن هم شروع به  شکل گرفتن کرد. ازاین رو میتوان گفت که ازآغاز تمدن نوشتن مورد توجه قرار گرفته است. امروزه  نیز اکثر متخصصان برای نوشتن نقشی اساسی قائل هستند؛

بطوری که فریار و رخشان (۱۳۷۹،ص۲۴) بیان نمود   که <<شکل نوشتاری،عالی ترین و پیچیده ترین شکل ارتباطی است>>. نوشتن یکی از راههای برقراری ارتباط است و مهارت درآن می تواند زمینه ساز ارتباط بهتر وکامل تر بادیگران باشد .با این  حال بسیاری از دانش آموزان ، رغبت وعلاقه ای به نوشتن نشان نمی دهند؛ زیرا نمی توانند افکار خودرا به روی کاغذ  بیاورنداین مسئله می تواند در پیشرفت تحصیلی آنان تاثیر منفی داشته باشد. مشکلات دانش آموزان نارسانویس ازدیگر  اختلالات یادگیری مشهود تراست (کریمی به نقل از انگلرت و دانسمو،۲۰۰۲). لاگه( ۲۰۰۸) معتقد است که درحدود ۵ درصد کودکان سنین مدرسه دارای مشکلات یادگیری اند وعواملی مانند سن،سلامت  جسمانی، تاریخچه خانوادگی و بهره هوشی در این امرمشارکت دارند.

تعاریف

زبان نوشتاری یکی ازمهمترین اشکال زبان به حساب می آید .با این حال برخی دانش آموزان در به کارگیری مهارتهای  زبان نوشتاری با مشکل روبرو هستند. اختلال نارسانویسی به اختلال در زبان نوشتاری اطلاق می شودکه جنبه های مکانیکی و فنی مهارت نوشتن توجه دارد. این  اختلال خود را به شکل بد خطی درکودکان دارای حداقل هوش متوسط که حرکتی نیستند نشان میدهد (کریمی به نقل از  بوسووان،۲۰۰۲). مشخصه اصلی نارسا نویسی این است که مهارت های نوشتاری کودک با در نظر گرفتن ظرفیت هوشی وسطح آموزش به  میزان چشمگیری پایین ترازحد انتظار است (نادری و سیف نراقی،۱۳۷۴؛بشاورد،۱۳۸۲).                                                                                                 

نارسا یا بد خط نویسی:

 اشکال دست خط به عنوان نقص درفرآیند نوشتن درنظرگرفته میشود. ممکن است قسمتی ازیک اختلال کلامی گسترده  باشد. بااین که به نظرمیرسد شیوه نوشتن یک امرتاریخی باشد. ولی نارسانویسی وحتی اختلالی جزئی دست خط را تحت

 الشعاع قرار میدهد،نقش مهمی در یادگیری بعدی دارد. کودکان دراکثر مهارت های زبان نوشتاری از قبیل دست خط ،هجی کردن،نقطه گذاری،کاربردحروف بزرگ وانشاء  مشکل داشته باشند،اما شایع ترین اختلال بیان نوشتاری نقص درهجی کردن و املاست (گورمن،ترجمه راغب،۱۳۸۴).

اختلال در املاء نویسی:

انواع  اختلال املاء عبارت انداز:

دیسگرافی دیسلکسی: نوشته ها ناخواناست به خصوص وقتی که متن پیچیده باشد. هجی کردن(تلفظ شفاهی) ضعیف  است اما ترسیم و کپی کردن متون نوشته شده نسبتا طبیعی است.

دیسگرافی حرکتی(dysgraphia motor) : هم نوشته هم کپی ها متن ناخواناست. هجی کردن معمولا دچارمشکل  است سرعت استفاده از انگشتان غیر طبیعی است.

دیسگرافی فضایی: شخص دارای خط ناخوانایی است چه درحالت نوشتن و چه درحالت کپی  کردن ،هجی زبان طبیعی است (دوول،۱۹۹۴٫به نقل ازکی،۲۰۰۰؛ترجمه کریم سواری،۱۳۸۷). برخی پژوشگران معتقدند که فراوانی این ناتوانایها د رپسران بیشتراز دختران است(راتر،فلانری،لیندرمن وهمکاران،۲۰۰۴؛به نقل ازفلاح چای،۱۳۷۷).

روشهای درمانی نارسا نویسی

ویژگی های کودکان دیرآموز و نحوه کمک به آنها در کلاس درس

نوشتن ,نوشتاری ,اختلال ,خط ,مهارت ,نقل ,طبیعی است ,دست خط ,دانش آموزان ,است که ,کریمی به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

E and s